Užkariauja spaudos pramonę
„Kauniečiai užkariauja Vakarų Europos spaudos pramonę“
Įsikūrė neradę kokybiškos spaustuvės
1991 m., kai spaustuvė „KOPA“ veikė kaip reklamos ir leidybos agentūra, jos įkūrėjams daug sunkumų kėlė bendradarbiavimas su vietinėmis spaustuvėmis. Tuometinė pasiūla neatitiko poreikių, tad įmonės vadovams patiems tekdavo rūpintis tiek priemonėmis, tiek specialistų, galinčių paruošti jų užsakymus, paieškomis.
Netrukus įmonės įkūrėjai nusprendė, jog sukauptas žinias jie galėtų panaudoti įkuriant nuosavą spaustuvę. Taip 1995 m. gimė idėja atsisakyti reklamos agentūros verslo ir įkurti spaudos paslaugas teikiančią įmonę, poligrafijos pasaulyje žinomą „KOPA“ pavadinimu. Ankštą palėpę, kuria kadaise dalinosi trys bičiuliai, pakeitė gamyklos pastatas, šiandien vos spėjantis aptarnauti augančius užsakymų srautus.
Ateityje – naujas gamybinis pastatas
Dabar įmonė beveik maksimaliai išnaudoja savo turimus pajėgumus – dirba visą savaitę, 24 valandas per parą, o gamyklą uždaro vos tris dienas per metus. Planuojama, jog 2018 m. duris atvers antroji spaustuvės „KOPA“ gamykla. Naujo gamybinio pastato su biurų patalpomis plotas sieks 7.200 kv. m ir leis įmonei padidinti našumą bei gaminamos produkcijos lygį.
„Poligrafijos sektorius, lyginant su kitomis apdirbamosios pramonėmis rūšimis, yra vienas imliausių investicijoms, tad norint būti aukštame techniniame lygyje reikia turėti pažangią techniką ir investuoti į augimą“, – pasakoja „KOPA“ vadovas Saulius Mudėnas.
Svarbiausia – kokybė
Pasak įmonės vadovo, spaustuvei „KOPA“ rinkoje įsitvirtinti padėjo orientavimasis į kokybę. Nuo pirmųjų spaustuvės įkūrimo metų siekta išsiskirti aukštais standartais: „Mes ne tik vykdome klientų užsakymus, bet ir kartu siekiame geriausio rezultato. Kiekvienas užsakymas – unikalus, tad ir darbas su klientu visų pirma prasideda nuo konsultacijų“.
Anot S. Mudėno, spaudos pramonėje konkurencija yra milžiniška, tad besikuriančios įmonės gali pasirinkti modelį, kuriuo nori vadovautis – arba būti mažų kaštų spaustuve, arba orientuotis į kokybę. Spaustuvės „KOPA“ strateginis tikslas visuomet buvo aukščiausi standartai. Tai – ilgametis iššūkis, mat didelį dėmesį skirti tenka ne tik gaminamai produkcijai, bet ir investicijoms į naujas technologijas, reputacijai: „Šis kelias nėra lengvas, tačiau be jokių abejonių – tvarus“.
2016 m. įmonė investavo daugiau kaip 2 milijonus eurų į pažangiausią spaudos techniką. Baltijos šalyse tokios spaudos mašinos yra dvi – Kaune ir Rygoje. Naujos kartos spausdinimo mašina leis įmonei pasiekti aukštesnius kokybės standartus ir konkuruoti dėl Vakarų Europos klientų užsakymų.
Eksportuoja 70 proc. produkcijos
Pastarieji metai spaustuvei „KOPA“ buvo itin svarbūs dėl padidintų technologinių įmonės pajėgumų: „Pertvarkėme techninį ūkį, galimybes suderinome su vizija. Siekėme tapti lyderiaujančia Europos spaustuve. Norint įsitvirtinti tarptautinėje rinkoje reikia pasiekti tam tikrus gamybos mastus, deja, bet Lietuva tam yra per maža, todėl norėdami tobulėti turime žvalgytis užsakovų iš užsienio“, – pasakoja įmonės vadovas.
Vienas iš esminių įmonei keliamų tikslų – eksportuojant produkciją rinkoje įsitvirtinti ne kaip pigių kaštų šalies gamintoja, o kaip visavertė europietiška spaustuvė.
Pasak S. Mudėno, „KOPA” užima tvirtas lyderių pozicijas Lietuvos rinkoje, o į užsienį eksportuoja apie 70 proc. savo gaminamos produkcijos. Tikimasi, kad ateityje eksportas sudarys 80 proc. įmonės pajamų. Šiuo metu įmonė produkciją tiekia į daugiau kaip 15 valstybių.
Įmonei užsienio rinkoje įsitvirtinti padėjo aktyvi komunikacija: „Beveik kiekvieną savaitę darbuotojai važiuoja į užsienį – mes neturime atstovybių, žmonės reprezentuoja mūsų spaustuvę tiesiogiai klientui“.
Renkasi socialiai atsakingą verslą
2016 m. Spaustuvėje„KOPA“ buvo įdiegta nauja spausdinimo technologija, leidžianti atsisakyti dalies cheminių medžiagų – jų dydis dar tais pačiais metais sumažėjo tris kartus, nuo 75 iki 25 tonų.
„Mums patiems tai buvo malonus ir netikėtas rodiklis, nes dažniausiai atliekant darbus, susijusius su atliekų mažinimu, rezultatai būna matomi tik po kurio laiko. Įdiegus naujas technologijas per metus tapome ženkliai mažiau cheminių medžiagų sunaudojančia įmone, kuri gamina tiek pat produkcijos“.
Įkūrė elektroninę spaustuvę
Anot S. Mudėno, Europos Sąjungos (ES) finansavimas neretai suveikia kaip paskatinamoji priemonė priimant strateginius ateities sprendimus: „Kartu su ES esame įgyvendinę tris projektus, iš kurių pagrindinis – elektroninė spaustuvė „KLIK“.
Tai yra pirma profesionali elektroninės spaustuvės platforma Baltijos šalyse, kurioje klientas gali užsisakyti leidinius internetu. Naudojant specialius dizaino įrankius, nereikalaujančius specialios kvalifikacijos, platformoje galima susikurti savo leidinio dizainą, pasirinkti tiražą, popierių, matmenis ir už kelių dienų gauti paruoštą užsakymą į artimiausią siuntų terminalą.
Dvejus metus veikiančią platformą įmonės vadovas vadina startuoliu, tačiau tikimasi, jog netrukus „KLIK“ įsitvirtins rinkoje: „Elektroninė spaustuvė – puiki platforma mažiems užsakovams ir smulkiam verslui, kurie dažnai susiduria su nedidelių užsakymų problema“.
Šiuo metu „KOPA“ taip pat įgyvendina projektą pagal Ūkio ministerijos administruojamą ES priemonę „Regio Invest LT+“, skirtą skatinti verslo investicijas į inovatyvią gamybą ir inovatyvias paslaugas. Finansiškai tai yra didžiausias projektas, kurio bendra vertė viršija 8 milijonus eurų. Tikimasi, jog sėkmingai įvykdžius projektą įmonė optimizuos veiklą ir galės įvykdyti dar daugiau užsakymų.
„Gavę finansavimą projektui įgyvendinti šiuo metu statome naują spaustuvę, planuojame įsigyti ir naujus technologinius įrenginius, kuriais naudojantis galėsime savo pajėgumus padidinti dvigubai. Žingsnis po žingsnio ir pasieksime užsibrėžtą tikslą – tapsime lyderiaujančia spaudos sektoriaus kompanija Vakarų Europoje“, – ateities planais dalijasi S. Mudėnas.
Informacija parengta bendradarbiaujant su Ūkio ministerija, jos skelbimas finansuojamas ES lėšomis.
Straipsnis publikuotas dienraščio „Lietuvos Rytas“ priede „Laikinoji sostinė” 2017 09 09