Tendencijos

Spaudos tendencijos
Spaudos tendencijos

Spaudos tendencijos – kas dominuoja šiais metais?


Spausdindami skirtingų klientų gaminius metai iš metų pastebime vienokias ar kitokias tendencijas. Pastaruoju metu leidiniuose vis dažniau vyrauja žemiškų spalvų tonai, detalėmis neapkrauti dizaino sprendimai bei natūralesnę išvaizdą leidiniams suteikiančios medžiagos. Padiskutavę su kolegomis, apibendrinome įžvalgas, kokios dizaino tendencijos šiuo metu vyrauja Lietuvoje.

Dominuoja natūralumas

Šiemet itin populiaru eiti gamtos motyvų link, dominuoja žali ir rudi atspalviai, dažniau pasirenkamas nekreidinis, natūralios išvaizdos popierius tiek viršeliams, tiek vidiniams puslapiams. Nors pastebėti dizaino tendencijas gana sudėtinga, nes dažnai skiriasi leidinių pobūdis ir jiems tinkantys sprendimai, tačiau aiškiai matomas poreikis spaudos sprendimams, kurie atrodo artimesni gamtai – pasirenkamos medžiagos ir spalvų gama yra natūralesnė. 

Taip pat pastebime, kad daugiau dėmesio susilaukia nuosaikesni dizainai. Šiemet grafikos dizaineriai atsigręžia į švelnesnius tonus, minimalistinius dizaino sprendimus, labiau eksperimentuoja su tekstų šriftais. Praėjusiais metais populiaresnės buvo ryškios, metalizuotos, fluorescencinės spalvos bei jų geometrinių figūrų ir linijų deriniai, šiemet į madą sugrįžo nuosaikumas, dažniau pasirenkami folkloru paremti spalvų deriniai.

Spaudoje tendencijos dažnai nebūna vienmetės, todėl šiuo metu vyraujančios dizaino, pasirenkamų medžiagų spausdinimui mados gali būti populiarios ir ateinančiais metais. Visgi spalvų gamos keičiasi dažniau, tačiau numatyti jų tendencijas sunku – tai dažnai priklauso ir nuo projekto tipo.


Spauda

Popierius – dizaino detalė 

Šiuo metu rinkoje turime galybę skirtingų rūšių popierių, kurie gali sėkmingai veikti net kaip dizaino detalė. Pastebime, kad pastaruoju metu klientai vis dažniau renkasi šiurkštesniu paviršiumi pasižymintį ofsetinį popierių, kuriame matomi natūralūs medienos plaušeliai. Šis popierius tiek savo faktūra, tiek spalva vizualiai atspindi „žalio“ ar tvaraus vartojimo ideologiją, taip pat yra lengviau perdirbamas. Anksčiau klientai vengdavo spaudos projektams naudoti ofsetinį popierių dėl pernelyg didelio dažų sugeriamumo. Tai reiškia, kad nedengti popieriaus plaušeliai greitai įgeria dažus, kas lemia blankesnių spalvų išgavimą. Tačiau tobulėjant technologijoms, ši problema buvo išspręsta pradėjus ofsetinei spaudai naudoti UV dažus, kurių didelė dalis ne susigeria, o sukietėja popieriaus paviršiuje, taip išlaikant spalvų ryškumą ir tolygų foninį dengimą ant bet kokios rūšies popieriaus.

Kai kurie leidiniai liko ištikimi kreidiniam popieriui. Kadangi šis popierius padengtas kreidos sluoksniu, jis slidesnis, blizgesnis, tvirtesnis, lygesniu paviršiumi. Iš esmės, popierius spaudos projektams yra parenkamas tiek pagal dizaino idėją, tiek pagal leidinio paskirtį. Kreidinis popierius atsparesnis aplinkos veiksniams, greitai nenusidėvi, todėl jis dažniausiai naudojamas žurnalams, katalogams, albumams, taip pat leidiniams, kuriuose gausu fotografijų, iliustracijų. Dizaino prasme, iliustracijos užima labai svarbų vaidmenį tiek socialinėse medijose, tiek spaudoje. Pastaruoju metu ypatingas dėmesys skiriamas aukštos kokybės nuotraukoms, detalėms, raiškai. Pastebime, kad net ir korporatyviniuose leidiniuose įmonės naudoja aukštos kokybės fotografijas, siekdamos savo prekes parduoti per gyvenimo būdą. 

Popierius

Pridėtinė vertė dizaine – išnaudotos vartotojo juslės 

Iš mados niekuomet neišeina apdailos būdai – dekoravimas folija, UV laku, įspaudai, iškilimai, kirtimai, laminavimas, kraštų dažymas ir pan. Iš esmės, šie dizaino sprendimai neblėsta savo populiarumu dėl labai paprastos priežasties – niekas nestovi vietoje tiek dizaine, tiek spaudoje, keičiasi tik poreikis akcentuoti tam tikras leidinio detales. Pastebime, kad sėkmingas leidinio dizainas apima pagrindines žmogaus jusles: regą, klausą, lytėjimą, uoslę. Lengviausia sužadinti lytėjimo juslę per popieriaus faktūrą, iškilimus, kirtimus ar pasirinktą laminatą. Tarp klientų itin populiarus švelnus laminatas, dėl kurio leidinį malonu laikyti rankose. Priklausomai nuo leidinio pobūdžio ar sukurto dizaino, renkamasi standartinį blizgų, matinį, atsparų braižymuisi ar faktūrinius lamintus: lino, odos imitaciją, smėlio faktūrą, sidabro bei aukso spalvos laminatus ir kt. Kiek didesnis iššūkis sužadini regos ar klausos jusles, tačiau tam sėkmingai naudojamas šiurkštesnio popieriaus šiugždėjimas ar akis rėžiantis folijos, UV lako, blizgių ar spalvotų laminatų naudojimas.

Dizainas eina koja kojon su funkcionalumu 

Dėmesį atkreiptume į tokius nesenstančius sprendimus, kaip knygos atviromis nugarėlėmis. Jau kurį laiką meno ir fotografijos projektams pasirenkamos knygos atvira nugarėle. Šis sprendimas jau kurį laiką neišeina iš mados dėl dviejų priežasčių: dėl modernaus įvaizdžio, kurį sukelia tarsi neišbaigta knygos konstrukcija ir maksimalaus gaminio atvertimo. Būtent į leidinio atverčiamumą vertėtų atkreipti dėmesį, svarstant dizaino galimybes. Klientus dažnai žavi kietviršio įrišimas, tačiau vertėtų atkreipti dėmesį, kad toks leidinys ne visuomet plokščiai atsivers, todėl, pavyzdžiui, fotografijų albumams, kuriuose publikuojamos fotografijos per visą atvertimą, arba prekių katalogams, kur svarbu matyti visą informaciją, toks įrišimas nebus tinkamas. 

Šiame etape itin svarbu dizainerio aktyvi komunikacija su spaustuve bei technologais, kurie gali patarti ir pasidalinti technologinėmis subtilybėmis. Sudėtingesnė situacija su užsienio klientais, kadangi jie yra labiau geografiškai nutolę ir ateina su savo dizaino sprendimais ar tos šalies tendencijomis, tuo tarpu Lietuvos klientus paprasčiau pakonsultuoti ar padėti surasti įdomesnių sprendimų.